MEME KANSERİ

Kadınların 20 yaşından sonra her ay kendi kendine meme muaynesi ve yılda birkez klinik muayne olması önerilmektedir. Kırk yaşından sonra ülskemizde 2 yılda bir mamografi taramaları önerilmektedir.Risk grubunda olan hastalara daha erken yaşlarda görüntüleme yöntemleri, klinik muayeneye eklenmektedir.

Meme kanserinde risk faktörleri:

-ileri yaş

-Oniki yaş altında adet görmüş olmak, 55 yaşından sonra menopoza girmek

-Otuzbeş yaş üzerinde doğum yapmak

-Hiç doğum yapmamış olmak

-Emzirmemiş olmak

-Çocukluk çağında göğüs duvarına ışın tedavisi almış olmak

-Düzenli alkol tüketmek

-Beş yıldan fazla hormon replasman tedavisi almış olmak

- On yıldan uzun orak kontraseptif kullanmış olmak

-Obezite

-Memede iyi huylu kitleler olaması

-Ailesel ve genetik meme kanseri olan kadınlar

Meme kanserinde erken tanı çok önemlidir. Erken evrede yakalanan meme kanserlerinde tedavi başarı oranı çok yüksektir. Bu sebep ile düzenli doktor kontrolleri aksatılmamalıdır.

Tedavi yapılacak görüntüllemeler ve patolojik incelemelere göre belirlenmelidir. Meme kanserinde temel tedavi cerrahidir. Uygun hastalarda meme koruyucu cerrahi ile meme korunabilmektedir. Bu lumpektomi veya memenin segmental çıkarılması şeklinde yapılır. Uygun olmayan hastalarda memenin tamamının alınması gerekebilir. Hastalığın evrelemesi için koltuk altı lenf nodları ameliyat sırasında değerlendirilmektedir. Bunun için mavi boya eşliğinde koltuk altında boyanan lenf nodları incelenmektedir. Bu lenf nodlarında tümör pozitifliği olması koltuk altındaki lenf gruplarının temizlenmesini gerektirebilir. Lokal ileri evre meme kanserlerinde ve evre 4 meme kanserlerinde ilk planda kemoterapi ön planda düşünülmelidir.

İncelenen dokunun hormon reseptör, immün incelemesine göre hormonoterapi ve immünoterapi tedaviye eklenebilir. Işın tedaivisi ile memenin ya da göğüs duvarının ışınlanması gerekebilir.